Trolleybus 101 is de allereerste trolleybus van Arnhem. Deze bus werd gebouwd in 1949 op een Engels BUT-chassis met een electrische installatie van EEC. De carroserie werd vervaardigd in Nederland, bij Verheul. De bus was 11 meter lang, bijna 2,5 meter breed en wogen ruim 9 ton, en kreeg kenteken ZZ-00-01. In 1963 kreeg hij een nieuw kenteken, namelijk XB-07-84. In zijn Arnhemse donkerblauw/witte kleurstelling reed hij tot begin jaren 70 in Arnhem. Toen werd besloten om het wagenpark te vernieuwen. Aanvankelijk wilde het Engelse National Trolleybus Association de bus bewaren voor restauratiedoeleinden, maar de kosten bleken daar helaas te hoog voor. Ook een ander gegadigde had interesse in de trolleybus, maar dat ging ook niet door. Daardoor verviel de bus tot 1982 in een tuin in Schaarsbergen.
Enkele GVA-chauffeurs kwamen op het idee om de bus te restaureren. In 1983 begon men aan de restauratie, en in mei 1984 was de bus gerestaureerd. Vanaf juni 1984 is de bus beschikbaar als museumbus. Omdat de kentekenpapieren niet meer aanwezig waren, kreeg de bus ook een nieuw kenteken, namelijk BJ-10-PS. Vijf jaar later werd er een nieuwe reeks aan nummerbordcombinaties ingevoerd voor oldtimers, toen kreeg de 101 het nummerbord BE-00-64.
In de maand augustus rijdt de 101 elke zondag twee ritten door het Arnhemse trolleybusnetwerk. Deze ritten eindigen met een bezoekje aan het Trolleybusmuseum aan de garage op de Westervoortsedijk, waar de bus ook gestald staat. Tevens wordt de bus gebruikt voor afscheidsritten voor trolleybuschauffeurs.
Trolleybus 101 heeft ook een eigen website, met informatie over huren, een gastenboek en een uitgebreide geschiedenis. Bekijk deze website op trolleybus-101.nl.